ریتم آهنگ

آیا از تأثیر موسیقی بر روح و روان انسان و پیامدهای شگفت آور آن باخبرید؟

آیا از تأثیر موسیقی بر روح و روان انسان و پیامدهای شگفت آور آن باخبرید؟

در این مقاله می‌خواهم اطلاعاتی کمتر خوانده‌شده درباره تأثیر موسیقی بر روح و روان انسان به شما بدهم و همین‌طور به تأثیر موسیقی بر بدن و تأثیر موسیقی بر مغز انسان بپردازم.

در ادامه نیز درباره تأثیر موسیقی بر کودکان و اثرگذاری آن بر خلاقیت و یادگیری کودکتان خواهید خواند. پس اگر قصد دارید تأثیر موسیقی بر خلاقیت خود و کودکتان را ببینید بعد از مطالعه این مقاله دست‌به‌کار شوید و آموختن یک ساز را بیاموزید.

در این مقاله خواهید خواند :

تأثیر موسیقی بر بدن شما:

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که در اثر گوش دادن به موسیقی و آزاد شدن هورمون دوپامین توسط مغز، لرزه‌ای را در سرتاسر بدن خود حس کرده باشید. درواقع این لرزه درست در لحظه اوج آهنگ اتفاق می‌افتد. دوپامین هورمونی است که در صورت احساس سرخوشی و لذت در بدن شما ترشح‌شده و به‌صورت کاملاً مستقیم با جنب‌وجوش و هیجان‌های شما و تأثیر موسیقی بر بدن شما در ارتباط است.

همین‌طور نمونه‌ای دیگر از تأثیر موسیقی بر بدن زمانی است که به ورزش می‌روید. موسیقی می‌تواند هنگام فعالیت ورزشی، حالت ذهن و بدن را تغییر دهد، حواس را از درد و خستگی پرت کرده، روحیه را تقویت کند، استقامت را بالابرده و حتی عملکرد متابولیسمی را افزایش دهد. شاید بتوان گفت که موسیقی نوعی داروی قانونی و مجاز برای دوپینگ در ورزش است!

یکی دیگر از وقت‌هایی که تأثیر موسیقی بر بدن شما را اثبات می‌کند موقع غذا خوردن شماست. درواقع موسیقی به‌طور مستقیم اثری بر دستگاه گوارش ندارد، اما استرش را کاهش می‌دهد، درنتیجه ترشح اسید معده کمتر خواهد شد و درنهایت عمل هضم، بهتر و راحت‌تر صورت خواهد گرفت. شنیدن موسیقی آرام و کلاسیک همچنین باعث می‌شود آرام تر نیز غذای خود را میل کرده و درنتیجه احتمال گرفتگی عضلات معده نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

تأثیر موسیقی بر مغز انسان:

تاثیر موسیقی بر مفز انسان

 

واکنش مغز در لحظه شنیدن موسیقی همانند واکنشی است که در لحظه غذا خوردن از خود نشان می‌دهد

درواقع تأثیر موسیقی بر مغز شما این‌گونه است که شما را فردی شادتر می‌سازد. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، دوپامین هورمون شیمیایی است که در مغز ترشح می‌شود. این ماده شیمیایی رابطه مستقیمی بااحساس رضایت یا حالت سرخوشی دارد. احساس رضایتی که از اعتیاد، روابط عاطفی و حتی غذا خوردن حاصل می‌شود و دوپامین دقیقاً همان هورمونی است که باعث لذت فرد از انجام این اعمال خواهد شد و تأثیر موسیقی بر مغز را اثبات می‌کند.

همین‌طور می‌توان گفت که شنیدن موسیقی باعث فعال شدن مناطق شنیداری و به کار گرفتن حجم عظیمی از شبکه‌های عصبی در مغز می‌شود که ممکن است به دیگر فعالیت‌های مغزی شما مربوط باشد و درنهایت بتوانید تأثیر موسیقی را در خلاقیت های خود ببینید.

همچنین از تأثیر موسیقی بر مغز می‌توان به اثرگذاری آن بر قلب اشاره کرد. آواهای مختلف سبب تغییرات در سیستم قلبی عروقی و ساقه مغز این افراد شده و همچنین کنترل برخی رفتار غیرارادی ازجمله تنفس و ضربان قلب را بر عهده خواهد داشت.

تأثیر موسیقی بر روح انسان:

تاثیر موسیقی بر بدن

آیا تا به‌ حال فکر کرده اید که چرا به یک آهنگ خاص علاقه‌مند می‌شوید و آن را بارها گوش می‌دهید؟

آیا به تأثیر موسیقی بر روح و روان انسان اعتقاد دارید؟

علت علاقه شما به یک آهنگ خاص به‌احتمال‌زیاد رابطه‌ احساسی قوی است که با متن آن آهنگ پیدا کرده‌اید. علاقه ما به یک آهنگ و انتخاب آن آهنگ به‌عنوان قطعه مورد علاقه و ترانه‌ای که حاضریم بارها و بارها به آن گوش کنیم می‌تواند محتوای آن آهنگ و رابطه احساسی و خاطره‌ای باشد که با آن داشته و داریم. هرچند بسیاری از مردم ترانه مورد علاقه خود را با انتشار قطعه‌های جدید در بازار عوض می‌کنند اما ثابت‌شده است که ترانه‌هایی که به مدت طولانی جزو لیست مورد علاقه ما قرار دارند، خاطره‌ای را در ذهن ما زنده کرده و یا متن آن‌ها رابطه مستقیمی با اتفاقات احساسی زندگی ما داشته است و این نشان‌دهنده تأثیر موسیقی بر روح انسان است.

اثر موسیقی ملایم در کاهش استرس، همانند یک جلسه ماساژ، عالی عمل کرده، سلامت را به ارمغان آورده و درنهایت تأثیر موسیقی بر روح را اثبات می‌کند. گوش دادن به آهنگی که از آن لذت می‌برید سطح هورمون کورتیزول را در بدن کاهش داده و درنتیجه سطح استرس را در بدنتان به‌شدت پایین می‌آورد. اشاره به این نکته، به این دلیل حائز اهمیت است که، استرس عامل ۶۰٪ از تمام بیماری‌ها و امراض شناخته‌ شده است. پس به شما توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت و آرامش خود در طول روز رادیو را روشن کنید، همراه آن آواز بخوانید و یا حتی با ضرب‌آهنگ آن پای خود را به زمین بکوبید و این‌چنین تأثیر موسیقی بر روح خود را بسنجید.

تأثیر موسیقی بر کودکان:

یکی از هیجان‌انگیزترین کشفیات، تأثیر موسیقی بر کودکان است؛ که نشان داده جنین‌های ۴ ماهه و به بالا نسبت به موسیقی کلاسیک واکنش نشان داده و با آن آرام می‌شوند؛ که به آن اصطلاحاً اثر موزارت می‌گویند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، کودک پس از به دنیا آمدن، موسیقی زمان بارداری شما را به خاطر خواهد آورد. به‌طورکلی نظریه موجود این است که قرار گرفتن کودکان در معرض موسیقی‌های کلاسیک در دوران جنینی، بعد از تولد، در دوران رشد و حتی در دوران نوجوانی موجب می‌شود کودکان باهوش‌تر و زیرک‌تر باشند؛ و این نشان‌دهنده تأثیر موسیقی بر کودکان و حتی تأثیر موسیقی بر یادگیری آن‌ها می باشد. اگر قصد دارید بیشتر درباره این مطلب بخوانید به مقاله آرامش در دوران بارداری با موسیقی مراجعه کنید.

همچنین مطالعات نشان داده که یادگیری نواختن حداقل یک نوع ساز موسیقی می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش اعتمادبه‌نفس، مهارت‌های فیزیکی، اجتماعی و ذهنی در افراد و به‌ خصوص کودکان شود زیرا تأثیر موسیقی بر کودکان امری است غیرقابل‌انکار…

در تحقیقات صورت گرفته بر روی تعدادی کودک در دانشگاه مک گیل کانادا، مشخص شد، که کودکان دارای حداقل ۳ سال سابقه در نواختن موسیقی به‌ طور مشخص از توانایی‌های شنیداری و فیزیکی برتر و بالاتر نسبت به کودکان عادی برخوردار بودند. همچنین مهارت‌های استدلالی و ذهنی، خواندن متن و دامنه بالای واژگان، افزایش ضریب هوشی و رشد بخش‌های خاصی از مغز از دیگر مزیت‌های این کودکان نسبت به کودکان عادی شمرده شد و پیامدهای مثبت تأثیر موسیقی بر کودکان را آشکار کرد.

تأثیر موسیقی بر خلاقیت کودکان:

اگر توجه کرده باشید ما در کودکی، با لالایی لطیفی که مادران برایمان می‌خوانند به خواب می‌رویم. هنگامی‌که به کودکستان و دورۀ پیش‌دبستانی می‌رویم، حروف الفبا را به همراه موسیقی یاد می‌گیریم و موسیقی در یادگیری الفبا، حتی گرامر، کمک زیادی به آموزش می‌کند. بچه‌ها، جدول‌ضرب را نیز با موسیقی و ریتم، آسان‌تر یاد می‌گیرند پس تأثیر موسیقی بر خلاقیت روش های یادگیری، امری است انکارناپذیر.

می‌توان گفت، ازآنجایی‌که کودکان تخیل قدرتمندی دارند، با موسیقی مناسب، این تخیل پررنگ‌تر می‌شود و موجب شکوفایی خلاقیت در نوجوانی می‌شود. چون موسیقی از بی‌نهایت نت ساخته می‌شود، پس به‌اندازۀ بی‌نهایت، خلاقیت در ذهن رسوب می‌کند که در مواقع حساس به‌ صورت ناخودآگاه از ذهن تراوش می‌کند و باعث خلق چیزی می‌گردد. همه ی این ها گواهی است بر تأثیر موسیقی بر خلاقیت.

درواقع پژوهشگران بر این باورند که تأثیر موسیقی بر خلاقیت این‌گونه است که سبب فعال شدن مناطق احساسی و محرکِ خلاقیت در مغز می‌شود و ازآنجا که کودک، منبعِ هیجانات مختلف است، موسیقی مناسب باعث می‌شود تا کودک پس از تخلیه هیجان، به آرامش دست یابد و پس‌ از آن دست به ابتکار و خلاقیت بزند.

تأثیر موسیقی بر یادگیری انسان:

تاثیر موسیقی بر یادگیری انسان

یکی از نشانه‌های تأثیر موسیقی بر یادگیری در ریاضیات خود را نشان می ­دهد. کودکان وقتی درگیر یادگیری موسیقی و آهنگ نوازی هستند، به‌طور ناخودآگاه فواصل و کشش‌ها را می‌آموزند. این مطلب به آن‌ها کمک می‌کند تا درک صحیحی از نسبت‌ها و کسرها بیابند؛ همچنین از تأثیر موسیقی بر یادگیری بزرگسالان نیز می‌توان گفت، افرادی که برای مدتی به نواختن یک ساز پرداخته‌اند و یا حتی به‌طور مداوم به موسیقی گوش فرا می‌دهند در مقایسه با افراد عادی، مشخصاً توانایی بیشتری در تشخیص اصوات متفاوت، حتی به هنگام تماشای فیلم به زبان‌های دیگر دارند.

در این مقاله درباره تأثیر موسیقی بر روح و روان انسان خواندیم و تأثیر موسیقی را بر کودکان سنجیدیم و نتیجه گرفتیم که موسیقی، رابطه مستقیم با خلاقیت و یادگیری خواهد داشت. همین‌طور تأثیر موسیقی بر مغز و بدن انسان را بررسی کردیم و شواهدی مبنی بر تأثیر موسیقی بر بدن و مغز آوردیم. حال سؤال من از شما این است که آیا به تأثیر موسیقی بر روح و روان خود اعتقاد پیدا کرده‌اید؟

اگر جواب شما مثبت است دست بجنبانید و از همین امروز شروع به یادگیری موسیقی کنید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”